Föreläsningar och kurser
Vi föreläser gärna för er! Nedan finns exempel på teman vi brukar föreläsa kring, samt exempel på kurser som vi erbjuder.
- språkutveckling hos barn
- språkstimulans för små barn
- språkstörning i förskoleåldern
- språkstörning i skolåldern
- selektiv mutism
- autism och språkstörning i skolåldern
- flerspråkighet
- läs- och skrivsvårigheter/dyslexi
- alternativa verktyg för inlärning i skolan
Alla föreläsningar och workshops anpassas efter era önskemål om innehåll och längd. De kan hållas för lärare, förskolepersonal, föräldrar, personal inom äldreomsorgen eller för blandade grupper.
Ta kontakt med oss för mer information och prisuppgifter: kontoret@logopedbyran.se, 08-744 40 15
Ta hand om din röst – en workshop om röstergonomi
Vi erbjuder en workshop om hur röstbesvär kan förebyggas och lindras.
Alternativ och kompletterande kommunikation – AKK
En överskådlig genomgång av alternativ kommunikation såsom olika typer av bildstöd, bildkommunikation och tecken som stöd. Hur och när kan och bör det användas? Hur kommer ni igång?
Teoretisk bakgrund: Varför ska vi använda alternativa verktyg och för vem passar de bäst?
Genomgång av olika typer av bildstöd, personliga bildkartor, bildstöd för hela förskolan. Kort presentation av tecken som stöd och när det kan användas. Hur introducerar vi bäst ett alternativt sätt att kommunicera som komplement till tal? Stor möjlighet finns till en individuell anpassning av innehållet i kursen utifrån era önskemål.
Grundkurs i TAKK- tecken som alternativ och kompletterande kommunikation
En grundkurs som omfattar ca 250 tecken indelade i 5 olika teman, ett för varje kurstillfälle. Vi pratar om strategier för att komma igång, vilka svårigheter man kan möta och hur man kommer vidare. Kursen kan riktas till förskolepersonal och/eller till föräldrar till barn med sen tal- och språkutveckling.
Teoretisk bakgrund: Varför ska vi använda tecken som stöd? Vem har nytta av att kunna använda eller förstå tecken? Hur kommer man bäst igång med att använda tecken?
Under sammanlagt 5 tillfällen går vi igenom och övar på tecken att använda i vardagen. Varje kurstillfälle har ett tema som t ex lek, mat eller känslor. Kursdeltagarna får hemuppgifter att göra mellan varje gång och ett övningsmaterial med teckenbilderna som används under kursen.
Vi övar tillsammans och pratar om vilka tecken som passar att använda i respektive situation. Vi samtalar om vad som känns svårt och hur man kommer vidare. Ni får tips på appar, hemsidor och facebookgrupper.
Utdrag ur tidigare kursutvärderingar:
“Det var jättetrevligt. Jag lärde mig så bra och användbart på jobbet.”
“Jätteroligt och lärorikt, inspirerande. Ett viktigt verktyg för oss som arbetar i förskolan.”
“Mycket bra! Det är så roligt. Tack så mycket!”
Längd: 5×60 minuter
Antal deltagare: 10-12 personer
Kostnad: Digital kurs eller i vår lokal: 11.400 kr exkl. moms
Kurs på förskola/skola: Enligt separat offert.
Alternativa verktyg och appar vid läs-, skriv- och språkliga svårigheter
Varför ska vi använda alternativa verktyg och för vem passar de bäst? Förevisning av alternativa verktyg och/eller kompensatoriska appar.
Teoretisk bakgrund: Varför ska vi använda alternativa verktyg och för vem passar de bäst? Hur kan man tänka kring kompensation kontra träning?
Förevisning av alternativa verktyg som talsyntes och rättstavningsprogram som kan användas vid läs- och skrivsvårigheter och/eller Förevisning av kompensatoriska appar vid läs- och skrivsvårigheter.
Utdrag ur tidigare kursutvärderingar:
“Inspirerande och lärorikt!”
“Bra att få testa apparna själv.”
Språkstörning – vad är det och hur kan svårigheterna bemötas?
Kursen innehåller en teoretisk bakgrund och förslag på anpassningar som kan göras i förskolan eller i klassrummet i skolan.
Teoretisk bakgrund: Vad är språkstörning? Hur kan de språkliga svårigheterna påverka i skolgång och vardagsliv? Vilka är kännetecknen för en språkstörning? Vi beskriver med konkreta exempel på vad som kan vara tecken på att ett barn har en språkstörning.
Förslag på anpassningar i klassrummet eller förskolan med fokus på anpassningar gällande visuellt stöd och inlärning via flera kanaler.
Logopedstöd: Vad kan logopeder hjälpa till med när ett barn har en språkstörning?
Det dyslexivänliga klassrummet
Vad är dyslexi? Hur kan svårigheterna påverka i skolgång och vardagsliv? Vilka är kännetecknen vid dyslexi?
Hur kan klassrummet anpassas för att underlätta för elever med dyslexi?
Teoretisk bakgrund: Vad är dyslexi? Hur kan svårigheterna påverka i skolgång och vardagsliv? Vilka är kännetecknen vid dyslexi? Vi presenterar konkreta exempel på vad man bör vara vaksam på.
Vi tar upp förslag på anpassningar i klassrummet med fokus på kompensatoriska anpassningar som kan göras i helklass.
Logopedstöd: Vad kan logopeder hjälpa till med när det handlar om dyslexi?