Information till remittenter

Gällande läs-, skriv- och språkutredning

Inför en läs-, skriv- och språkutredning av skolbarn behöver vi ett pedagogiskt underlag från barnets skola. Det innehåller frågor om hur barnet fungerar i skolan, hur den språkliga förmågan fungerar samt hur läraren upplever att barnet kan läsa och skriva.

Gällande tal- och språkutredning

Om enbart språkliga svårigheter upplevs hos barnet (det vill säga om det inte finns några svårigheter med läsning och skrivning) görs en språklig utredning (som då inte innefattar läsning och skrivning).

Övrigt att tänka på som remittent

Det är viktigt att remissen innehåller:

  • om det finns tolkbehov till elev och/eller vårdnadshavare.
  • Om eleven inte är född i Sverige behöver vi få information om hur länge eleven har bott i Sverige.
  • Kontaktuppgifter till vårdnadshavare (mobilnummer)
  • Kontaktuppgifter till dig som remittent (telefonnummer och postadress).

Remissen ska skickas till den mottagning patienten önskar komma till.